Maantiepyöräilyssä ajoasento on ratkaisevassa asemassa
Maantiepyöräily on pyöräilyn vauhdikas alalaji, jota voi harrastaa niin itsekseen oman fyysisen kunnon ylläpitämiseksi ja parantamiseksi kuin ryhmässä joko harrastusmielessä tai kilpailuihin valmistautumiseksi. Maantiepyöräily tapahtuu päällystetyillä teillä kapearenkaisilla, useilla vaihteilla varustetuilla ja painoltaan mahdollisimman kevyillä maantiepyörillä. Euroopan maissa, kuten Ranskassa, Italiassa ja Espanjassa, maantiepyöräily on todella suosittu laji, jonka suosio on kasvanut viime vuosikymmeninä myös meillä Suomessa.
Maantiepyöräilyssä pyörän ominaisuuksien lisäksi avainasemassa on myös tietynlainen ajoasento, joka saa jaksamaan pyörän selässä pidempiäkin matkoja. Koska kyseessä on pitkäkestoinen ja vauhdikas pyöräilymuoto, ajoasennolla on ratkaiseva merkitys ajomukavuuden kannalta. Maantiepyörän päällä viilettäessä paras ajoasento on suhteellisen matala ja virtaviivainen. Kun aikeissa on hankkia ensimmäinen maantiepyörä, oikean ajoasennon säätäminen kannattaa tehdä ennen pyöräilemään suuntaamista.
Optimaalisen ajoasennon varmistavat tekijät
Ennen kuin maantiepyöräilijän harjoittelu pääsee kunnolla käyntiin, kannattaa ehdottomasti tutustua muutamiin oikeanlaisen ajoasennon varmistaviin tekijöihin ja säätää oma pyörä asianmukaisesti. Kun kulkupelinä on maantiepyörä, ajoasento on parhaimmillaan matala ja virtaviivainen sekä täydellinen yhdistelmä tasapainoisuutta, mukavuutta ja aerodynaamisuutta.
Ensimmäinen hyvän ajoasennon varmistava tekijä on oikeankokoinen maantiepyörän runko. Tämä siitä syystä, että liian pienen tai ison rungon omaavan pyörän itselleen sopivaksi säätäminen on verrattain haastavaa. Toinen ajomukavuuden kannalta olennainen tekijä on optimaalinen satulan ja ohjaustangon välinen korkeusero, joka vaihtelee niin ajajan mittojen kuin mieltymysten mukaan. Maantiepyörässä satulan tulisi kuitenkin aina olla ohjaustankoa korkeammalla.
Säädä ohjaustanko ja satula ajoosi sopiviksi
Kun sinulla on runkokooltaan itsellesi sopiva maantiepyörä, ajoasento säädetään optimaaliseksi muutamalla toimenpiteellä. Ensimmäinen niistä on ohjaustangon säätö, joka on ensiarvoisen tärkeä toimenpide ajomukavuuden maksimoimiseksi. Oikeaan asentoon säädetty ohjaustanko nimittäin sekä parantaa aerodynamiikkaa että mahdollistaa pidempienkin pyörälenkkien ajamisen ilman ei-toivottua käsien tai selän puutumista. Puutuminen on merkki siitä, että ohjaustanko on liian matalalla. On myös hyvä huomioida, että ohjaustangon tulisi olla leveydeltään hartioiden levyinen. Oikeassa ajoasennossa katse suuntautuu eteenpäin ja hartiat ja käsivarret pysyvät rentoina siten, että käsivarret ovat hieman koukussa. Ohjainkannattimen suosituspituus on 10–12 senttimetriä – tätä lyhyemmät tai pidemmät pituudet ovat merkki vääränkokoisesta rungosta.
Ohjaustangon lisäksi merkittävässä roolissa on myös satulan korkeus. Sopiva satulan korkeus saadaan mittaamalla jalan sisämitta ja kertomalla se luvulla 0,886. Satulan korkeus puolestaan mitataan ottamalla mitta satulaputkea seuraten keskiön keskeltä satulan päälle. Satulan oikean korkeuden voi testata istumalla satulaan ja sijoittamalla pyöräilykengän kantapää ala-asennossa olevan polkimen päälle. Tässä asennossa jalan tulisi ojentua suoraksi, jolloin se on aavistuksen verran koukussa, kun kenkä kiinnitetään polkimeen klossin avulla. Lisäksi lantion tulisi pysyä paikallaan koko kierroksen polkemisen ajan – lantion heiluminen on merkki siitä, että satula on liian korkealla. Oikean satulan korkeuden löydyttyä satula kannattaa säätää vaakatasoon vatupassin avulla.
Muut säätövinkit parhaan mahdollisen ajoasennon saamiseksi
Kun kyseessä on maantiepyörä, ajoasentoon vaikuttaa myös klossien säätö. Koska maantiepyörässä käytetään lukkopolkimia, pelkät pyöräilykengät eivät riitä, vaan niiden lisäksi tarvitaan myös sekä kenkiin että polkimiin sopivat klossit. Klossit kiinnitetään pyöräilykenkien pohjiin ja niiden on oltava yhteensopivat poljinten kanssa. Klossien säätäminen kannattaa tehdä huolella siten, että jalan ollessa polkimella vaakatasossa isovarpaan nivel sijoittuu hieman poljinakselin etupuolelle. Sivuttaissäädöllä voidaan estää kenkää koskettamasta kampiin.
Kun edellä mainitut säädöt ovat kohdillaan, olet valmis maantiepyörän selkään. Pyörälenkeillä on kuitenkin hyvä pitää aina kuusiokoloavain mukana siltä varalta, että ajoasentoa tarvitsee hienosäätää. Muistathan kuitenkin tehdä säädöt maltilla, muutama millimetri kerrallaan. Väärät säädöt on helppo huomata ajoasennon tuntuessa epämiellyttävältä, mikä on merkki säädön tarpeesta. Jos taas ajoasento tuntuu miellyttävältä, eikä pyöräily saa paikkoja kolottamaan pitkilläkään matkoilla, ovat asentoon vaikuttavat säädöt mitä todennäköisimmin kohdallaan.
Toimiva pyörä ja oikea ajoasento varmistavat nautinnolliset pyöräilyelämykset
Olipa suosikkipyöräsi sitten vaihtelevissa maastoissa parhaiten palveleva maastopyörä, kaupungin kaduilla sujuvasti rullaava citypyörä, maasto- ja maantiepyörän ominaisuuksia yhdistävä hybridipyörä tai päällystetyille teille vauhdikkaaseen ajoon tarkoitettu maantiepyörä, ajoasentoon on aina syytä kiinnittää huomiota. Optimaalisessa asennossa polkeminen tekee lajin harrastamisesta sekä sujuvampaa että miellyttävämpää ja auttaa jaksamaan pidempien pyöräilyreittien selättämisessä. Kun käytössäsi on vielä toimivuudeltaan parhain päin palveleva pyörä, varmistat kokevasi nautinnollisia pyöräilyelämyksiä kerta toisensa jälkeen.
Lue myös: